سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۲۱:۲۱مترجم: محمد صادق امینی

به منظور مقابله با بحران انرژی پیش روی این کشور
عزم بنگلادش برای توسعه میادین فراساحلی خلیج بنگال جدی شد

باشگاه خبری فراساحل: کشور بنگلادش بعد از حل اختلافات مرزی دریایی خود با کشورهای هند و میانمار، در حال متمرکز کردن فعالیت‌های خود برای اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز فراساحلی‌اش در آب‌های کم عمق و عمیق خلیج بنگال است.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مجله آمریکایی اکتشاف و توسعه، وزارت انرژی بنگلادش بعد از حل شدن موضوع اختلافات ارضی این کشور با دو کشور همسایه خود طرحی را به منظور شروع مجدد فعالیت‌های اکتشافی و لرزه نگاری در بلوک‌هایی که احتمال وجود بیشترین میادین نفت و گاز در آنجا می‌رود آماده کرده است تا اطلاعات حاصل از این میادین در دور بعدی مناقصاتی که به منظور واگذاری میادین نفتی و گازی بنگلادش به شرکت‌های بین المللی برگزار خواهد شد، در اختیار این شرکت‌ها برای توسعه میادین مذکور قرار بگیرد.

این گزارش در ادامه به نقل از نسرول حمید، وزیر انرژی و نیروی بنگلادش می‌افزاید: شرکت‌های بین المللی نفتی (IOC) علاقه زیادی به فعالیت در میادین دریایی مرزی بنگلادش با میانمار و هند نشان داده‌اند. در همین راستا ما می‌خواهیم شش بلوک جدید نفتی در این مناطق مرزی ایجاد کنیم.

بنابر این گزارش، شرکت پتروبنگلا قصد دارد 3 بلوک واقع در آب‌های عمیق بنگلادش در نواحی مرزی شرقی با میانمار  و سه بلوک واقع در آب‌های کم عمق و عمیق دیگر در نواحی مرزی غربی خلیج بنگال را در قالب قراردادهای مشارکت در تولید (PSA) به شرکت‌های بین المللی واگذار نماید. این گزارش می‌افزاید: در همین راستا وزارت انرژی و نیرو بنگلادش شرکت پتروبنگلا را مسئول انجام لرزه نگاری‌های جدید 2 بعدی و مطالعات ژئوفیزیک در نواحی فراساحلی خود در خلیج بنگال نموده است تا میادینی که بیشترین احتمال برای وجود نفت و گاز در آنها می‌رود برای اکتشاف و توسعه، شناسایی شوند. بنابر این گزارش، کشور بنگلادش مصمم است مطالعات لرزه نگاری بلوک‌های مذکور در آب‌های سرزمینی خود را ظرف مدت 8 ماه کامل نماید و تا قبل از پایان سال 2015 میلادی یک مناقصه بین المللی برای بلوک‌های شناسایی شده برگزار نماید.

لازم به ذکر است که تصمیم بنگلادش به انجام فعالیت‌های اکتشافی در آب‌های سرزمینی خود بعد از موفقیت این کشور در اثبات حق مالکیت خود برای مناطق مذکورصورت می‌گیرد. طبق رای دادگاه  دیوان دائمی داوری Permanent Court of Arbitration (PCA)  بنگلادش موفق شده است مالکیت خود بر بیش از 16 بلوک فراساحلی را که دو کشور هند و بنگال در آن مناطق ادعای مالکیت داشتند، بصورت کامل یا جزئی ثابت نماید. این دادگاه از مجموع 25 هزار 602 کیلومتر مربع از آب‌های مورد مناقشه، مالکیت 19 هزار و 467 کیلومتر مربع از این مناطق که معادل چهارم پنجم از مناطق مورد مناقشه می‌باشد را به کشور بنگلادش داده است.

این در حالی است که یکی دیگر از مهمترین دلایل تصمیم بنگلادش به انجام فعالیت‌های اکتشافی جدید، هشدار دولت این کشور برای مقابله با بحران جدی گاز است. دولت بنگلادش امسال هشدار داده است که اگر تا سه سال آینده منابع جدید انرژی در این کشور اکتشاف نشوند، بنگلادش با یک بحران جدی انرژی در زمینه گاز مواجه خواهد گردید.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل، شرکت پتروبنگلا در حال حاضر روزانه 69 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند ولی نیاز این کشور روزانه بیش از 90 میلیون متر مکعب گاز طبیعی می‌باشد. این در حالی است که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد کمبود گاز در بنگلادش تا فرا رسیدن سال 2020 میلادی از 21 میلیون مترمکعب در حال حاضر به روزانه 30 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت. 



  کد خبر : 121
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  مترجم: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :